For å søke om lån hos oss må du gjennom vår digitale søknadsprosess. Du forplikter deg ikke til noe ved å få et tilbud.
Søk her og se hva du kan få!
- Start med å søke opp selskapet ditt via organisasjonsnummer eller navn. Deretter oppgir du et ønsket beløp, epost og telefonnummer, slik at vi vet hvem vi skal kontakt hvis vi trenger å følge opp søknaden.
- Du vil så bli bedt om å identifisere deg med BankID. Dette ber vi om fordi vi ønsker å bekrefte identiteten til deg som søker og verifisere at du har en kobling til bedriften. Se oversikt her over Hvem som kan søke bedriftslån.
- I noen tilfeller vil vi også be deg om å oppgi driftsinntekter, resultat før skatt, eiendeler og egenkapital for enten nåværende år eller fjoråret. Disse tallene vil du finne i regnskapssystemet ditt. Du kan klikke på hjelpetekstene ℹ️ på siden om du trenger hjelp. Du skal oppgi tall som gjelder til og med datoen oppgitt. I noen tilfeller vil du ha mulighet til å justere datoen tilbake i tid.
- Du vil så få muligheten til å velge lånetype, du kan velge mellom kassekreditt og bedriftslån. Les mer om forskjellen på kassekreditt og bedriftslån her.
- Basert på informasjonen du har oppgitt vil du få et tilbud.
- Hvis du godtar tilbudet, er det siste steget å svare på noen spørsmål vi har om bedriften din og formålet med lånet. Deretter blir du bedt om å signere avtaledokumentene.
Flere eiere i bedriften? Om du søker om mer enn 500 000 og vi ser det er flere som har mer enn 10% eierskap i bedriften, vil du få mulighet til å vurdere hvilke av disse som kan stille sikkerhet for lånet. Vi vil da komme tilbake til deg med endelige vilkår senere i søknadsprosessen.
Vi behandler søknader automatisk som betyr at du kan få søknaden innvilget rett etter signering. I noen tilfeller vil vi etterspørre dokumentasjon (for eksempel på oppgitte regnskapstall) eller gjøre en manuell vurdering, noe som kan ta 5-7 virkedager. Når søknaden er godkjent, vil pengene være på kontoen din innen en virkedag hvis du velger umiddelbart uttak, eller bli gjort tilgjengelig for fremtidige uttak.
Dersom du lurer hva statusen er på søknaden din, du har fått epost om å ettersende informasjon eller du vil avslutte søknadsprosessen vil du kunne finne igjen og gjøre alt dette ved å logge inn i "Mine oppgaver" på aprila.no.
Eksempler på oppgaver du kan få etter innsending av søknad:
- Last opp oppdatert aksjeeierbok
- Dokumentasjon av innsendte tall
- Oppfølgingsspørsmål rundt formål til lånet
Har du noen spørsmål er du alltid velkommen til å ta kontakt med oss på hei@aprila.no.
Manuell vurdering
- Søknaden kan bli tatt ut til manuell vurdering etter at søknaden er sendt inn. Dette skjer blant annet dersom du har valgt å laste opp regnskapstall senere eller du har flere sikkerheter.
- Dersom vi mangler informasjon fra deg vil du motta en epost fra oss med beskrivelse om hva vi trenger. For å besvare eller laste opp ekstra dokumentasjon må du gå til aprila.no og logge inn under «Mine oppgaver»
Viktig å merke seg
- Påbegynte søknader som ikke er signert eller hvor vi ikke har mottatt forespurt informasjon, vil automatisk kanselleres etter 35 dager.
- Du får vite beløpet vi kan tilby din bedrift tidlig i søknadsprosessen, forutsatt at søknaden blir godkjent.
Hvis du bruker Tripletex eller Visma eAccounting
- For Tripletex-brukere: Gå til 'Moduler og Tilleggstjenester' på 'Vår kundeside', og huk av for 'Kassekreditt'.
- For Visma eAccounting-brukere: Gå til 'Utvidelser', trykk på 'Aprila Kassekreditt' og deretter på den grønne "søk"-knappen.
OBS! Om du kommer til en blank side etter å ha trykket på 'Søk her' kan det være du må bytte nettleser! Aprila sine søknadssider fungerer dessverre ikke i Internet Explorer eller Edge.