Vær oppmerksom på svindelforsøk
Svindlere kan fra tid til annen forsøke å misbruke bankers navn for å lure personer eller foretak. Dette kan skje i mange former – for eksempel via QR-koder, lenker, e-poster, telefon, SMS eller sosiale medier. Slike svindelforsøk kan også innebære falske nettsider eller urealistiske tilbud.
Dette gjør ALDRI Aprila Bank
For å unngå at du blir lurt, bør du vite hva vi aldri gjør:
- Vi sender aldri QR-koder som skal skannes for å få tilgang til lån eller tjenester.
- Vi ber aldri om forhåndsbetaling av gebyr for lån eller utbetaling.
- Vi ber deg aldri oppgi BankID-koder fra brikke/app, passord eller sensitiv informasjon via telefon, SMS, e-post eller sosiale medier.
- Vi tar ikke kontakt fra private meldingsapper som WhatsApp eller Messenger.
- Vi etterspør aldri dokumentasjon om kredittkortinfo
Slik kjenner du igjen ekte kommunikasjon fra oss
- Våre e-poster sendes alltid fra adresser som slutter på @aprila.no.
- Spoofing betyr at avsenderfeltet forfalskes, selv om e-posten i virkeligheten er sendt fra en annen kilde.
- Trykk derfor aldri på lenker eller utfør handlinger dersom du er usikker, selv om e-posten ser ut til å komme fra Aprila Bank.
- Du finner våre offisielle nettsider og informasjon via www.aprila.no.
- Alle søknader og lån, sensitiv informasjon og dokumentasjon etterspørres og behandles kun gjennom våre sikre systemer som krever BankID-innlogging (Søknadsskjema, nettbank, oppgaveportal).
Hva du bør gjøre hvis du har blitt utsatt eller mistenker at du har blitt utsatt for svindelforsøk
- Ikke betal noe og del ingen sensitiv informasjon.
- Kontakt banken eller kortselskapet ditt umiddelbart hvis du har gjennomført en betaling.
- Meld fra til politiet dersom du mistenker svindel (f.eks. via politiet.no eller ring 02800).
Stopp – Tenk – Sjekk
- Stopp opp og vurder hva som blir bedt om.
- Tenk over om denne henvendelsen er forventet eller stemmer overens med typiske rutiner.
- Sjekk ved å kontakte oss via telefon 23 96 68 68 eller hei@aprila.no